Puan
- EN
- NL
De metrohalte Puan in Buenos Aires bevindt zich vlakbij de Faculteit Wijsbegeerte van de Universiteit van Buenos Aires. Dit is het decor voor het komedie-drama van schrijvers en regisseurs María Alché en Benjamín Naishtat. Wanneer het legendarische hoofd van de filosofiefaculteit plotseling overlijdt tijdens het joggen, lijkt de charismatische professor Marce (Marcelo Subiotto, bekroond met de prijs voor Beste Acteur op het San Sebastián-festival) de meest voor de hand liggende opvolger – ware het niet dat Marce een afkeer heeft van academische politiek. De situatie wordt nog gecompliceerder wanneer een oude rivaal (Leonardo Sbaraglia) van Marce terugkeert uit Duitsland. Deze narcistische en aantrekkelijke filosofie-superster (die ook nog eens een relatie heeft met een beroemde filmactrice) zet eveneens zijn zinnen op de functie.
De film ademt optimisme en humanisme in elke scène. Of het nu gaat om Marce’s trots op zijn feministische vrouw die een groep vrouwelijke arbeiders aanvoert bij de overname van een fabriek of over zijn overtuiging dat zelfs criminelen en de minst geschoolden baat hebben bij goed onderwijs. ‘Een sluwe, heerlijke, Argentijnse academische komedie…’ — Jessica Kiang, Variety
De metrohalte Puan in Buenos Aires bevindt zich vlakbij de Faculteit Wijsbegeerte van de Universiteit van Buenos Aires. Dit is het decor voor het komedie-drama van schrijvers en regisseurs María Alché en Benjamín Naishtat. Wanneer het legendarische hoofd van de filosofiefaculteit plotseling overlijdt tijdens het joggen, lijkt de charismatische professor Marce (Marcelo Subiotto, bekroond met de prijs voor Beste Acteur op het San Sebastián-festival) de meest voor de hand liggende opvolger – ware het niet dat Marce een afkeer heeft van academische politiek. De situatie wordt nog gecompliceerder wanneer een oude rivaal (Leonardo Sbaraglia) van Marce terugkeert uit Duitsland. Deze narcistische en aantrekkelijke filosofie-superster (die ook nog eens een relatie heeft met een beroemde filmactrice) zet eveneens zijn zinnen op de functie.
De film ademt optimisme en humanisme in elke scène. Of het nu gaat om Marce’s trots op zijn feministische vrouw die een groep vrouwelijke arbeiders aanvoert bij de overname van een fabriek of over zijn overtuiging dat zelfs criminelen en de minst geschoolden baat hebben bij goed onderwijs. ‘Een sluwe, heerlijke, Argentijnse academische komedie…’ — Jessica Kiang, Variety