Boomerang
- EN
- NL
De Iraanse film Boomerang is met geen andere film te vergelijken. Shahab Fotouhi’s sociologische momentopname van het hedendaagse Teheran speelt zich af in een tijdsbestek van slechts één week. Terwijl moeder Sima (Leila Rashidi) zich voorbereidt om haar man te verlaten, begint dochter Minoo (Yas Farkhondeh) een relatie met Keyvan, die ze bij een verkeerslicht ontmoet. De film biedt daarmee een inkijk in twee zeer uiteenlopende relaties. Terwijl een huwelijk tussen twee mensen uit een verloren generatie op de klippen loopt, ontluikt er een frisse, jonge liefde. Een nieuwe generatie ontdekt voor het eerst de stad en wordt geconfronteerd met haar politieke realiteiten. Door te focussen op de jeugd biedt de film een volledig unieke kijk op de stad. De jongeren leven volgens hun eigen regels en dagen daarmee de gevestigde orde uit.
‘Een verrassend en verfrissend portret van het moderne Iran… Hoewel de film niet expliciet confronterend is, is hij door en door politiek in de manier waarop Teheran in haar serene momenten wordt neergezet. Met daarbij een bijrol voor een queer-personage dat diens liefdesleven bespreekt. Dit langzame, veelzijdige portret van de stad… draagt bij aan de vele redenen waarom Fotouhi’s aanpak zo vernieuwend aanvoelt.’ – Siddhant Adlakha, Variety
De Iraanse film Boomerang is met geen andere film te vergelijken. Shahab Fotouhi’s sociologische momentopname van het hedendaagse Teheran speelt zich af in een tijdsbestek van slechts één week. Terwijl moeder Sima (Leila Rashidi) zich voorbereidt om haar man te verlaten, begint dochter Minoo (Yas Farkhondeh) een relatie met Keyvan, die ze bij een verkeerslicht ontmoet. De film biedt daarmee een inkijk in twee zeer uiteenlopende relaties. Terwijl een huwelijk tussen twee mensen uit een verloren generatie op de klippen loopt, ontluikt er een frisse, jonge liefde. Een nieuwe generatie ontdekt voor het eerst de stad en wordt geconfronteerd met haar politieke realiteiten. Door te focussen op de jeugd biedt de film een volledig unieke kijk op de stad. De jongeren leven volgens hun eigen regels en dagen daarmee de gevestigde orde uit.
‘Een verrassend en verfrissend portret van het moderne Iran… Hoewel de film niet expliciet confronterend is, is hij door en door politiek in de manier waarop Teheran in haar serene momenten wordt neergezet. Met daarbij een bijrol voor een queer-personage dat diens liefdesleven bespreekt. Dit langzame, veelzijdige portret van de stad… draagt bij aan de vele redenen waarom Fotouhi’s aanpak zo vernieuwend aanvoelt.’ – Siddhant Adlakha, Variety