Boomerang
- EN
- NL
A film from Iran unlike any you have seen before, Shahab Fotouhi’s sociological snapshot of modern Tehran unfolds over a week and provides a completely unique perspective by focusing on the youth of the city and how they are playing by their own rules – and upending the status quo… Mother Sima (Leila Rashidi) is preparing to leave her husband while daughter Minoo (Yas Farkhondeh) begins a relationship of sorts with Keyvan, whom she meets at a stoplight. As the marriage of two people from a defeated generation comes to an end, a young romance begins to emerge in a generation that is discovering the city and its political realities for the first time.
‘A delightful, surprising portrait of modern Iran… While not overtly confrontational, the film is thoroughly political in the way it presents Tehran in its leisurely moments, including a minor queer character discussing his love life. This languid, multifaceted portrait of the city… adds to the many reasons Fotouhi’s approach feels so revitalizing.’ – Siddhant Adlakha, Variety
De Iraanse film Boomerang is met geen andere film te vergelijken. Shahab Fotouhi’s sociologische momentopname van het hedendaagse Teheran speelt zich af in een tijdsbestek van slechts één week. Terwijl moeder Sima (Leila Rashidi) zich voorbereidt om haar man te verlaten, begint dochter Minoo (Yas Farkhondeh) een relatie met Keyvan, die ze bij een verkeerslicht ontmoet. De film biedt daarmee een inkijk in twee zeer uiteenlopende relaties. Terwijl een huwelijk tussen twee mensen uit een verloren generatie op de klippen loopt, ontluikt er een frisse, jonge liefde. Een nieuwe generatie ontdekt voor het eerst de stad en wordt geconfronteerd met haar politieke realiteiten. Door te focussen op de jeugd biedt de film een volledig unieke kijk op de stad. De jongeren leven volgens hun eigen regels en dagen daarmee de gevestigde orde uit.
‘Een verrassend en verfrissend portret van het moderne Iran… Hoewel de film niet expliciet confronterend is, is hij door en door politiek in de manier waarop Teheran in haar serene momenten wordt neergezet. Met daarbij een bijrol voor een queer-personage dat diens liefdesleven bespreekt. Dit langzame, veelzijdige portret van de stad… draagt bij aan de vele redenen waarom Fotouhi’s aanpak zo vernieuwend aanvoelt.’ – Siddhant Adlakha, Variety